donderdag 2 januari 2014

Attiny85 breadbord programmer adapter

Dit is weer zo'n post om later terug te vinden wat (en vooral hoe) ik inelkaar gebeund heb. Ditmaal een attiny85-programmer-breadbord adapter.

Nadeel van het werken met de attiny85 op een breadbord is het aansluiten van mijn programmer. Ik heb een Adafruit usbtinyisp programmer die een 10 (2x5) of 6 (2x3) pins connector heeft. Zo'n connector in twee rijen past eigenlijk nooit handig in een breadbord. Daar is dus een adapter voor nodig.

Ik heb een printje gemaakt (van een stuk stripboard) waar een 10pins connector en een attiny85 opzit. Dit printje prikt in een breadbord waarbij de aansluitingen van de attiny worden doorverbonden.

Eigenlijk was het ook de bedoeling om direct een V-USB oplossing in te bouwen, zodat het printje via USB +5V krijgt en ook als USB device kan functioneren. Ik probeerde een easylogger achtige oplossing na te bouwen. (Link naar schema enzo). Maar ipv de 68 ohm weerstanden in D+ en D- gebruikte ik 47 ohm weerstanden (geen 68 ohm in de rommelbak) en ipv de 3v6 zener diodes gebruikte ik 3v3 zeners. Deze zeners beperken de spanning in signaallijnen D+ en D-.
Omdat D+ en D- dezelfde poorten gebruiken als SCK en MOSI (van de programmer) zijn er problemen met programmeren als de zeners zijn aangesloten... Ik gebruikte bewust niet pin 2 en 3 als D+ en D- om de optie open te houden om een kristal te gebruiken. De zeners moeten dus losgekoppeld worden voor het programmeren.

Close-up van de schakeling met V-USB. Als Vcc/GND zijn aangesloten brand de LED ter controle.
De programmer wordt aangesloten in het 10 pins voetje (de 6 pins is handiger/kleiner, maar ik had dit voetje nog liggen). Vcc van de programmer is niet aangesloten. De print moet extern worden gevoed.

Enfin: De V-USB poging faalde. (Ik gebruikte deze test software). Zeners? of toch de weestanden? Overigens werkte het ook niet zonder zeners. Het bleef een "unknown device". "Het apparaat wordt niet herkend." Geen mogelijkheid om een driver te kiezen of te installeren.

Uiteindelijk het V-USB deel eraf gesloopt. Dat moet ik (als ik de juiste componenten heb) maar eerst op een breadbord opbouwen.

Dat ziet er uiteindelijk zo uit:


Op PB4 (Arduino pin 4) = pin 3 van de attiny heb ik een signaal LEDje aangesloten. De LED zit niet direct op pin 3, maar een 20 kOhm weerstand stuurt een NPN transistor open als pin 3 hoog wordt. Zo volgt het LEDje het signaal op pin 3 zonder het noemswaardig te verstoren.

Nog even de pinouts:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten