dinsdag 10 december 2013

Arduino IR zender en ontvanger

Vandaag een pakketje uit China met mijn Arduino UNO in de bus gekregen.

Na de standaard "Blink" en "Fade" probeersels heb ik een IR diode uit een afstandsbediening uit de rommeldoos gesoldeerd. Door middel van de camera van mijn telefoon kun je die zichtbaar maken, conclusie: De IR LED doet het nog.

(IR Led samen met het "Fade" Arduino voorbeeld)

Daarna een IR ontvanger (TSOP1738 of kloon) uit een XBOX1 DVD afstandsbediening ontvanger gesoldeerd. Ook deze komt uit de rommeldoos; De bijbehorende afstandbediening is allang door mijn kinderen vakkundig gesloopt. 3 draadjes eraan gesoldeerd en in het breadbord.

Vervolgens de IRremote library gebruikt, met dit voorbeeld van Sparkfun: https://learn.sparkfun.com/tutorials/ir-communication/all#receiving-ir-example

(In het breadbord is de TSOP IR ontvanger te zien hoog op 3 lange groende draden. Rechts de Arduino UNO met protoshield). De witte LED dicht op het breadbord is de IR (zend) LED.

Met deze eenvoudig schakeling (niet meer dan de TSOP1738 aangesloten op pin 11 van de arduino) kan ik de signalen van mijn TV ab feilloos ontvangen. (Die zijn zichtbaar op de serialconsole van de Arduino IDE). Best grappig om codes voorbij te zien komen als ik op een knopje druk op de afstandsbediening. Ook is duidelijk te zien dat het "ON/OFF" knopje nogal eens happert. Dat is ook bij het bedienen van de TV te merken.

En natuurlijk de pinout van deze TSOP1738-kloon. Dit blog is immers ook een geheugensteun en naslag voor mijzelf:

Al met al weinig werk, maar een flinke stap richting een eigen LEGO USB IR Tower die het doet onder win7 x64.

(Maar daarvoor is eerst een attiny2313 nodig die "USB" doet, dat is dus de volgende stap)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten