dinsdag 3 december 2013

Lego Mindstorms RCX robot

Vandaag de Lego Mindstorms RCX doos uit mijn lokaal weer eens opengedaan. Die lag al een jaar of vijf stof te happen. Op deze dinsdagavond, die wordt ingeklemd tussen een ouderavond op zowel maandag- als woensdagavond, heb ik zin om "gedachteloos" te nerden. Beetje lego. Beetje programmeren.

Doel: Uitzoeken of LEGO mindstorms RCX (=oud, =goedkoop op marktplaats) bruikbaar is voor leerlingen.

De eerste de beste robot "uit het boekje" in elkaar gezet.


Batterijen in de gele RCX brick en gaan. Er zitten wat onbekende programma's in. Het komt er in ieder geval op neer dat de robot rechtuit kan rijden:

Ondertussen de software geinstalleerd. (Voor mezelf: Een .nrg (iso) image van de CD staat op mijn USB harde schijf). Omdat de software per se "QuickTime" wil installeren valt het allemaal niet mee.

http://bricxcc.sourceforge.net/ is redder in nood. Hierin is de RCX brick te programmeren in NQC (not quite C).

Maar helaas: De USB IR tower (een infrarood modem) wordt niet ondersteunt in win7 x64. Veel googlen levert wel een stapel patches op voor WinXP e.d., maar het werkt alleen in 32bits win7 niet in de 64bits versie.

Een oplossing zou kunnen zijn om WinXP of Linux in een virtual machine te draaien. Maar ik denk dat ik ga proberen om een IR modem te bouwen ;). Wat googlen levert informatie op: http://mattallen37.wordpress.com/2011/04/18/rcx-ftdi-ir-adapter-tower/
De tower is een IR modem. Communicatie via een standaard 38khz draadgolf met aan/uit modulatie. Helaas heb ik geen FTDI oid liggen om bovenstaande na te bouwen, maar:

- IR ontvanger solderen uit kapotte XBOX1 dvd afstandsbediening. (TSOP1938 kloon)
- IR zenddiode solderen uit oude AB.
- Arduino gebruiken om e.e.a. te testen, daarna permanent maken met attiny2313 of attiny85.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten