woensdag 11 december 2013

Losse attiny2313 op breadbord als arduino.

Hoewel het niet veel voorstelt, is het voor mij toch weer een succesmomentje: Een attiny2313 op een breadbord die een Arduino sketch (programma) uitvoert, in dit geval "Fade". Ik had het al eerder voor elkaar op een experimenteer bordje met een AVR programmer (USBtinyISP) aangesloten, maar nu ook helemaal "los".

Ik had nog een extra attiny2313 liggen en die kan mooi ingezet worden om te combineren met een H-brug om een robotje o.i.d. in elkaar te knutselen. Ik heb ooit (1992?) geprobeerd om een "Dizzy" te bouwen, uit artikelen in de KIJK van Steven Bolt. Toen was het allemaal te ingewikkeld (en te duur) voor mij als tiener. Nu moet het er dan ooit maar van komen. Een robotje op twee wieltjes, met wat sensoren moet lukken. Gelukkig is een eenvoudige microcontroller nu veel toegangkelijker en hoef ik het niet met alleen TTL logica te doen.

De attiny2313 is afkomstig uit een Adafruit Minipov3 kitje, dat ik ooit bouwde maar verder niet gebruik. De chip is (gisteren) geprogrammeerd terwijl deze in mijn attiny bordje zat en nu in een leeg breadbord gestoken. Met alleen de Vcc, GND en een LED aangesloten draait het programma alweer en wordt de LED via PWM langzaam aan en uitgezet (gedimd).

Dit is de hele schakeling:

Voordeel van dit Arduino alternatief is de prijs. Een attiny kost 2 euro o.i.d. en die kan dus "permanent" in een robot verdwijnen. Terwijl mijn China-namaak Arduino UNO toch al 11 euro kostte excl BTW.

Wat nog ontbreekt om het een echte "Arduino" te maken is een seriƫle verbinding om sketches te kunnen uploaden en dan is ook een reset knop / reset circuit nodig. Maar helaas heb ik (nog) geen USB seriele kabel. Dus voorlopig sluit ik de usbtinyISP programmer nog gewoon aan.

Volgende stappen:
  • Programmer aansluiten
  • L293D H-brug aansluiten
  • motoren aansluiten en testen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten